کد خبر 440696
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷

مدیرکل برنامه‌ریزی و بهبود سیستم‌های گمرک ایران گفت:‌ فرایند زمان واردات کالا در گمرک با اقدامات انجام شده در آینده به یک روز می‌رسد که پیش از این ۲۶ روز به ۳ روز کاهش یافته بود.

به گزارش مشرق حسین کاخکی، با اشاره به برنامه‌ریزی گمرک برای افزایش سرعت تسهیل و تسریع گردش و ترخیص کالا اظهار داشت: این موضوع مستلزم ابزاری است، تا بتوان بر اساس آن به اهداف ترسیم شده دست یافت.

وی تاکید کرد: در وهله اول از نیروی انسانی به گونه‌ای می‌توان استفاده کرد که در عین رسیدن به هدف کنترل و نظارت نیز وجود داشته باشد و در این راستا سازمان‌های تجارت جهانی روی فاکتور تسریع و تسهیل امور و کاهش زمان انجام کار در گمرکات کشورها تاکید کرد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بهبود سیستم‌های گمرک ایران با بیان اینکه بانک جهانی عواملی مانند دریافت اسناد، زمان و هزینه را در رتبه‌بندی گمرکات لحاظ می‌کند، تصریح کرد: استفاده از فناوری اطلاعات برای بهبود فرایندها انجام شده تا تشریفات تسهیل و پس از آن کاهش هزینه‌ را به دنبال داشته باشد.

این مقام مسئول یکی از مباحث نرسیدن به هدف‌های یاد شده را اجرای طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی دانست و یادآور شد: طبق قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گمرک مسئول اجرای این پنجره بوده و بقیه دستگاه‌ها باید نماینده خود را معرفی کنند و مجوزها را به صورت الکترونیک در اختیار گمرک قرار دهند.

کاخکی افزود: این پنجره در دنیا مرسوم است و از سوی کشورها برای رسیدن به اهداف اجرا می‌شود.

وی در مورد کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی گفت: اولین اقدام در ایجاد اظهار از راه دور برای مراجعین و تجار پس از آن اصلاح فرآیندها در سه بخش صادرات، واردات و ترانزیت در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی و بهبود سیستم‌های گمرک ایران افق زمانی برای این رویه‌ها ترسیم شده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کالا از گمرکات ترخیص شود. اکنون در دنیا واردات و صادرات حداکثر در یک روز انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکل کنونی برای کاهش زمان واردات مربوط به مجوزها است گفت: در صورتی که این مجوزها از سوی دستگاه‌های همکار گمرک به صورت الکترونیک و در کوتاه‌ترین زمان صادر شود واردات یک روز خواهد بود.

کاخکی از دیگر مشکلات مربوط به واردات را تعدد مجوزها و سازمان‌های همکار دانست و یادآور شد: مجوزهایی که برای ترخیص یک کالا وجود دارد متعدد بوده و در مقایسه با دیگر کشورها وضع خوبی نداریم و همچنین بالا بودن تعداد ردیف‌های کالایی و نیز انها به استاندارد، قرنطینه، بهداشت و دام‌پزشکی از مسایل دیگر واردات محسوب می‌شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: برای اصلاح فرایندها و کاهش تعداد مجوزهای ترخیص کالا استفاده از فناوری اطلاعات و‌ آنچه که اکنون از طریق سامانه جامع گمرک اجتناب‌ناپذیر است و از این طریق نیز می‌توان از بروز هرگونه سوء استفاده جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه آزمایش مجدد برخی کالاها امتحان خود را پس داده‌اند زمان زیادی برای ترخیص تحمل می‌کنند بیان داشت: صدور سند کاغذی و استفاده از فرایندهای دستی منجر به سوء استفاده شده و همین علت ناگزیر از فناوری‌های نوین و الکترونیک در گمرک استفاده می‌شود.

کاخکی هدف ترسیم شده در افق سال 96 را الکترونیکی شدن تمام فرایندها و کل اسناد گمرکی در دستگاه‌های همکار عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مجوز ثبت سفارش به صورت الکترونیکی انجام شده و این سازمان آمادگی دارد، به دستگاه‌های همکار خود این امکان را بدهد، تا از بستر سامانه جامع مجوزها را ارایه کنند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بهبود سیستم‌های گمرک ایران به وضعیت طبقات تعرفه‌ای در کتاب مقررات صادرات و واردات سال گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات نظام واردات کشور مربوط به متعدد بودن طبقات تعرفه‌ای باز می‌گردد و در حال حاضر 10 هزار و 772 ردیف تعرفه در این کتاب وجود دارد که 7 هزار و 277 ردیف آن دارای ماخذ حقوق ورودی 4 تا 100 درصد بوده و دامنه‌ای متشکل از 14 طبقه است که ماخذ 4 درصدی مربوط به 2 هزار و 517 ردیف تعرفه‌ای و سهم 60 درصدی ارزش واردات است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس